OSMAN KENT
Murat Yıldırımoğlu
Osman Kent, 3DLabs adındaki bir firmanın iki kurucusundan
birisi (diğeri de bir Türk, Yavuz Ahıska).
1994 yılında kurulan 3DLabs'in grafik işlemcileri, biz Türklerin bilgisayar dünyasına ender katkılarından birisini
oluşturuyor.
3DLabs 1994 yılında kurulmuş. Kuruluş amacı üç boyutlu
grafik teknolojisini PC'lere taşımak için donanım ve yazılım üretmek. Şu anda
piyasada beş farklı işlemcisi bulunuyor ve işlemcileri Diamond ve Elsa gibi
firmaların görüntü kartlarında ve Compaq,
Digital ve Hewlett-Packard gibi
firmaların bilgisayarlarında kullanılıyor.
3DLabs'in 1996
cirosu bir önceki yıla göre % 199 artarak 19.69 milyon dolara ulaşmış 1996 için net kar ise 2.63 milyon dolar.
Çalışan sayısı 50. Merkezi ABD'de Kaliforniya'da, araştırma-Geliştirme merkezi
ise İngiltere'de bulunuyor.
3DLabs'in ürünlerini anlatmadan önce üç boyutlu görüntü
işleme konusunda biraz bilgi verelim:
Yeni satılmakta olan bilgisayarlarda en azından 120
MHz’lik bir Pentium işlemci bulunuyor. Kişisel bilgisayarlarda rastlamayı
kanıksadığımız bu işlemciler 20 yıl öncesinin yüzbinlerce dolarlık
bilgisayarlarından binlerce kez daha güçlü. Ama bu işlemciler bile üç boyutlu
görüntüleri işlemek için özel devrelerin yardımına gerek duyuyor. Çünkü
kullanıcılar artık ekranlarında Cin Ali çizimleri değil, etiyle kanıyla gerçeğe
yakın görüntüler istiyorlar ve bu görüntüleri oluşturmak, etkileşimli bir
şekilde değiştirmek için çok güçlü sistemler gerekiyor.
Üç boyutlu işlemlerin hızını birçok etmen etkiler. Bu
işlemler için mikroişlemci ile diğer birimler arasında dev miktarlarda veri
akışı gerçekleşir. Üç boyutlu nesneler çokgen şekillerin (poligonlar) bir
birleşimi olarak modellenir. Çokgen şekiller ise küçük küçük üçgenler şeklinde
gösterilir. Bir çokgeni oluşturan iki adet üçgeni göstermek için tam 29 adet 32
bitlik parametre gereklidir. Bu rakam da tüm görüntü için saniyede yaklaşık 10
Mbit’lik veri demektir. Bu hızı ISA bus üzerinden elde etmek olanaksızdır; PCI bus bile yeterli gelmeyebilir. Bu veri
yığınına bir de programların kendilerinin izlediği parametreleri eklediğimizde
merkezi işlemcinin üzerindeki yükü daha da arttırırız. Bu yüzden 3 boyutlu grafik nesnelerini
gerçek zamanda işlemek için şimdiye kadar onbinlerce dolarlık iş istasyonları
kullanılıyordu. Herkesin kolaylıkla edinebildiği PC’lerde ise bu tür kaliteli
görüntüleri elde etmek mümkün olmuyordu.
3DLabs’in geliştirdiği grafik hızlandırıcı devreler
sayesinde bu tür ağır işlemler, fiyatı birkaç yüz dolarla birkaç bin dolar arasında değişen
grafik kartları ile normal PC’lerde de gerçekleştirilebiliyor (Fotoğraf
2: 3DLabs'in GLINT İşlemcisi). Piyasada
3DLabs'in ürünlerine benzer başka devreler de var ama 3DLabs'in işlemcileri
sergilediği üstün performans ve kullanımının esnekliği sayesinde tüm bu
devrelerin arasından sıyrılıyor ve örneğin, multimedya devi Creative firması
Video Blaster adlı ürününde bu devreyi kullanıyor. Creative’in açıklamasına
göre 3DLabs'in GLINT’ini kullanan bu ürün Sony’nin benzer bir ürününün tam iki
katı performans sergiliyor. Bullfrog, Mindscape, Looking Glass Technologies
gibi oyun firmaları da oyunlarında bu devreyi destekliyorlar (fotoğraf:3 GLINT
ile hazırlanmış bir motorsiklet yarışı oyunu görüntüsü). Yine üç boyutlu
grafikler alanında yabancı yayın organlarında hep birinci seçilen Omnicomp
firması da görüntü kartlarında bu devreyi kullanıyor(fotoğraf:4: Omnicomp’un
grafik hızlandırıcı görüntü kartı).
3DLabs'in geliştirdiği ilk işlemci GLINT adını taşıyor.
Osman Kent’e göre GLINT devresi on yıllık bir deneyimin sonucu. Bu on yıl
boyunca 3DLabs firması Sun ve Silicon Graphics iş istasyonları için grafik
donanımı ve yazılımı üretmiş ve bu alanda büyük bir deneyim kazanmış.
GLINT üç boyutlu grafikleri olduğu kadar 2 boyutlu
grafikleri de hızlandırıyor. GLINT’in grafik işleme çekirdeği, biri üç boyutlu
diğeri 2 boyutlu işlemler için kullanılan iki bağımsız birim içeriyor. Kent bu
durumun zorunlu olduğunu söylüyor. Çünkü aksi durumda, yani 3 boyutlu ve 2
boyutlu işlemlerin aynı birimde ele alındığı durumda, ağır 3 boyutlu işlemler
yapılırken diğer işlemler duruyor ve örneğin kullanıcının pencereleri hareket
ettirmesi bile olanaksız oluyor.
GLINT işlemcisi,
giderek yaygınlaşan Windows NT işletim sisteminin grafik sistemi olan OpenGL’in
rasterizasyon işlemlerini (ekranda görünmesi gereken resim elemanlarının, yani
pixellerin, hazırlanmasını) de hızlandırır.
Aynı zamanda antialiasing, texture mapping, çokgen alanların yumuşak
gölgelendirilmesi (smooth shading) ve
fırça maskelerine karşı pixel’leri kırpma işlemlerini de içerir. Basit bir
şekilde ifade etmek gerekirse bu çokgende hangi pixeller var, bu pixellerin
renkleri nedir, bu pixeller ekranda yer alıyor mu gibi soruları yanıtlar. Gerçi
GLINT işlemcisi OpenGL kadar başka grafik sistemlerini (örneğin, Intel’in 3D
Render adındaki API’nı) da destekleyebiliyor ama piyasanın yönelimi Windows NT’ye,dolayısıyla OpenGL’e doğru
olduğu için GLINT bir OpenGL hızlandırıcı olarak biliniyor. Windows NT altında
yazılım üreten Intergraph Software Solutions firması, kendi MicroStation
adındaki CAD programını OpenGL’e ve GLINT’e bağlayan yazılımlar üretti. Bu
yolla Intergraph firması bazı 3-D işlemlerinde yüzde 3000’lik performans artışı
elde etmiş. Çift işlemcili bir sistemde sıradan CAD çizimlerini ekrana getirmek
için harcanan zamanda ise yüzde kırklık bir performans artışı gözlenmiş.
Windows NT içindeki bir native mod sürücü GLINT devresine
destek sağlar. OpenGL fonksiyon çağrıları doğrudan GLINT’e yönlendirilir.
Normal GDI (Graphical Device Interface) grafik çağrıları GDI32.DLL yolu ile
GLINT aygıt sürücü arabirimine geçirilir.
GLINT hızlandırıcısı 24 bit renk derinliğinde bir saniyede
750.000 adet 10 pixellik satırı işleyebilir. 8 Bit renk derinliğinde bir
saniyede 48 milyon pixel’i işleyerek ekrandan ekrana kopya işlemi yapabilir. Bu
rakamlar 50 MHz’lik bir saat frekansında saniyede 2.5 milyar işleme karşılık
geliyor.
GLINT’in 300SX versiyonu saniyede Gouraud-gölgelendirmesi
yapılmış 300.000 üçgen üretebilir. Ama bu kapasiteyi kullanabilen çok az yazılım
ve donanım sistemi vardır. 120 MHz’de çalışan ve hızlı bir PCI bus ile GLINT’e
bağlanan bir Pentium bile saniyede ancak 200.000 üçgen üretebilir.
GLINT'in 300SX
versiyonu dışında GLINT 500TX ve GLINT Delta adında iki başka versiyonu daha
var. GLINT 500 TX daha yüksek
performanslı bir devre: Tek başına ya da paralel olarak saniyede 1 milyon adet
Gouraud gölgelendirilmiş, Z buffer'lı,
32 bit renk derinliğinde, 25 pixel'lik poligon üretebiliyor.GLINT Delta'nın
özelliği ise grafik işlemleri için tamsayı değil de kayan nokta (floating
point) aritmetik birimi içermesi. Bu haliyle çok daha yüksek performans
hedefleyen uygulamalar için ideal.
GLINT serisi
dışında 3DLabs'in bir de Permedia serisi bulunuyor. 1996'nın Ağustos ayında
piyasaya sürülen bu seride Permedia ve
Permedia NT işlemcileri bulunuyor. Permedia serisi Windows 95 ve Windows NT
ortamları için düşük maliyetli 3D ve 2D hızlandırma ile MPEG oynatma
özellikleri içeriyor.
OpenGL Nedir?
OpenGL bir grafik programlama standartıdır. Bu standart
ilk önce Silicon Graphics’in kendisine özel bir API’ı olarak yola başlamış ama
sonra birçok değişik işletim sisteminde kullanılan başarılı bir standart
olmuştur. Şu anda Silicon Graphics’in bilgisayarlarında ve Windows NT ile OS/2
gibi işletim sistemlerinde kullanılmaktadır. Özellikle mekanik ve mimari CAD
yazılımlarında yaygın bir şekilde kullanılmaktadır. Hem yaygınlığı hem de
donanım olarak çeşitli hızlandırıcı devrelerin var olması yüzünden tercih
edilmektedir.
Antialiasing: Antialiasing önemli bir grafik işlemdir ve
ekrandaki görüntünün daha gerçekçi
görünmesini sağlar. Ekrana bir doğru çizdiğimizde bir dizi pixel
aydınlatılır. Doğruyu oluşturan pixeller aynen merdiven basamakları gibi
görünür. Antialising işlemi ile merdiven tipi görüntüyü önlemek için fazladan
pixel eklenir, böylece de çizimler yumuşar, doğallaşır.